انواع عایق های رطوبتی نانو

به این نوشته امتیاز بدهید post

عایق های رطوبتی نانو

به طور کلی عایق های رطوبتی نانو جز تکنولوژی و فناوری های نوینی هستند که کاربرد های بسیاری می توانند داشته باشند. در واقع فناوری نانو با ایجاد و دستکاری ذرات بسیار ریز به جهت به وجود آوردن امکانات ویژه ای شکل گرفته است.

در صنعت ساختمان سازی از عایق های نانو به جهت ایجاد پوشش حرارتی و رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرد، این عمل به خودی خود دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.در حقیقت عایق های نانو‌ به گونه ای تولید شده اند که ذرات آب، گرد و غبار و روغن را به خود جذب نمی کنند. و در نتیجه استفاده از این پوشش ها امکان نفوذ این موارد را فراهم نخواهد آورد.

طریقه کارکرد این عایق ها بسیار ساده است، به گونه ای که می توان گفت مولکول های آب دارای قطر ۱۰۰ نانومتر هستند. و هنگام به کار گیری مصالح ساختمانی حفره های با بیش از ۱۰۰ نانومتر در سطح مورد نظر به وجود خواهد آمد. که این عمل موجب نفوذ آب و یا هر چیز دیگری به آن خواهد شد، استفاده از پوشش های نانو تمام حفره ها و سطوحی که مصالح در آن بکار رفته است را خواهد پوشاند و در نتیجه از نفوذ هر گونه رطوبت، حرارت، و صدا جلوگیری خواهد کرد.
لازم به ذکر است که این پوشش علاوه بر فضا های داخلی، در سطوح خارجی ساختمان نیز استفاده می شود.

کاربرد های عایق های رطوبتی نانو

از این پوشش می توان همانند رنگ بر روی هر سطوحی از آن‌ استفاده کرد، و از هدر رفت هر نوع انرژی جلوگیری کرد. این محصول کاملا دوستدار طبیعیت است. هیچ گونه بویی ندارد و به طبیعت و محیط زیست هیچ آسبی نخواهد رساند.

همانطور که گفتیم مهم ترین کاربرد این پوشش در صنعت ساختمان سازی است. از جمله کاربرد های این محصول در ساختمان سازی می توان به استفاده در عایق کاری پشت بام ها، استخر ها، سرویس های بهداشتی، نمای خارجی داخلی ساختمان ها، عایق کاری پله ها، محفظه های نگهداری آب، استفاده در فضاهای تاسیسات برقی، در محل نقل و انتقال لوله های نفتی و…. اشاره کرد.

به طور خلاصه همانطور که کاربرد های منحصر به فرد این محصول را بیان کردیم، عایق های رطوبتی نانو ابزاری موثر، کارآمد و مقرون به صرفه می باشد. و می تواند به افزایش بهره وری در ساختمان های تجاری، مسکونی و حتی کارخانه جات کمک بسزایی کند.

از دیگر کاربرد های این پوشش های نانو عبارت اند از:

  •  استفاده به عنوان عایق حرارتی نانو برای سقف کارخانه ها.
  •  پوشش دهی لوله های سرد و گرم موتورخانه ها به عنوان عایق حرارتی نانو به جهت کاهش مصرف انرژی.
  •  استفاده در واگن و سقف قطار ها.
  • در دودکش های حرارتی نیز از عایق حرارتی نانو به جهت کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه ها از این محصول استفاده می کنند.
  • در استادیوم و سینما ها و حتی استدیو صدا، از عایق صدا استفاده می کنند.

انواع عایق های نانو در ایران

پوشش های نانو دارای مزایا و ویژگی های بسیاری هستند. و در انواع و اقسام مختلفی تولید می شوند. انواع عایق های تولیدی نانو در ایران عبارت اند از:

1. عایق ضد تشعشع:

عایق های ضد تشعشع نانو قابلیت انعکاس و برگرداندن اشعه های خورشید را دارند. و با استفاده از آن در سقف و یا دیوار ساختمان و بنا ها در فصول گرم مقدار گرما را به صورت چشمگیری در ساختمان ها کاهش داد. عایق ضد تشعشع نانو، دارای قدرت جذب بسیار پایینی می باشد، از ویژگی بارز آن مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی می باشد.

2. عایق رطوبتی:

از دیگر پوشش های نانو، عایق رطوبتی می باشد. که از نفوذ آب و رطوبت به هر سطحی جلوگیری می کند. معمولا سقف منازل، کف و دیواره های استخر ها، سطوح فضاهای منابع ذخیره آبی و… همواره در معرض نشت رطوبت و نم دادگی هستند.

از این رو با استفاده از عایق رطوبتی نانو می توان از این معضل خلاصی یافت. استفاده از این محصول هیچ گونه حساسیتی به خصوص در استخر ها برای جانوران زنده ایجاد نخواهد کرد. زیرا در ساختار آن از موادی استفاده شده است. که هیچ گونه آسیبی برای محیط زیست و جانوران زنده نخواهد داشت.

3. عایق ضد خوردگی:

از عایق های ضد خوردگی نانو برای پوشش سطوح فلزات، به جهت جلوگیری از تخریب و خوردگی آن ها استفاده می شود.
استفاده از این پوشش بر روی سازه های فلزی موجب افزایش طول عمر و دوام آن ها خواهد شد. این نوع از عایق های نانو سطح پوشش داده شده خود را از وجود سایش، رطوبت، و … حفظ خواهد کرد.
عایق ضد خوردگی نانو امکان اسپری شدن دارند و پس از اسپری به صورت کامل خشک خواهند شد.
از جمله کاربرد های این عایق می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت دارو سازی.
  •  استفاده در صنایع و سازه های فولادی.
  •  استفاده در صنعت آب و فاضلاب.د
  • صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی نیز کاربرد موثری دارند.

4. عایق صدا:

عایق صدا و یا صوتی نانو به جهت پایین آمدن انتقال صدا از مکانی به مکان دیگر، مورد استفاده قرار می گیرند. از این عایق معمولا برای استادیوم ها و استدیو صدا و تصویر، به جهت کاهش میزان نفوذ انتقالات صدا و جلوگیری از ایجاد مزاحمت ها و آلودگی صوتی استفاده می شود.

5. عایق حرارتی:

همواره مدیران به دنبال راهی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در منابع و ذخایر بوده اند. که از طریق آن منابع سوختی و ذخایر انرژی را بهینه سازی کنند‌.
امروزه عایق حرارتی نانو این امکان را پدید آورده است که با بکارگیری آن کمترین انرژی و حرارت هدر رود.

از جمله ویژگی های منحصر به فرد این فناوری استفاده آن بدون از تخریب و تغییر در سازه ها است. که همانند رنگ پاشی در مکان مورد نظر می توان سطوح را از طریق عایق حرارتی پوشش داد. و از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد.

سخن پایانی در مورد عایق های رطوبتی نانو

استفاده از عایق های نانو در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. که همگی کاربرد های آن را در قبل برای شما توضیح دادیم.

اگر به دنبال رسیدن به معماری پایدار و دائمی هستید. استفاده از عایق های نانو می تواند گزینه مناسبی برای بکارگیری باشد، زیرا با استفاده از عایق رطوبتی نانو، کیفیت و دوام مصالح ساختمانی افزایش می یابد و می توان از آن برای کاهش مصرف انرژی و منابع ذخیره سازی انرژی استفاده کرد. و از صرف بسیاری از هزینه ها جلوگیری کرد.

نمونه پروژه عایق نانو 

بهتر است برای درک کاربرد عایق های نانو و عایق های رطوبتی نمونه نمونه ای از پروژه های عایق کاری انجام شده توسط شرکت نانو تینوش را ببینید.

1- عایق نانو سقف بیمارستان میناب.

2- عایق کاری نانو سقف مسجد قمصر کاشان.

3-عایق نانو سقف بانک آینده.

4-کف سازی و عایق پارک شهر قدس.

فهرست